fbpx

furniture guide

מי המציא את הכיסא?

כורסא

איפה היו עומדים יום שלם?; איך היה נראה כסא בזמן מצרים העתיקה?; בשנות ה 1800 כבר ברוב הבתים  באמריקה היו כיסאות כמספר האנשים; חוקר הטבע צ'ארלס דרווין חיבר גלגלים לכיסא בחדר העבודה שלו כדי לנצל את הזמן.

כיסא מאסטר פיט טיק

 

כיסא נורדיקכיסאכיסא

 

 

סביר להניח שכאשר אתם קוראים את השורות הבאות, אתם יושבים נינוחים על כיסא, ספסל או כורסא. אך האם הקדשתם מחשבה לרגע לשאול את עצמכם מי המציא את הכיסא, על מה אנשים ישבו בימי קדם ומתי הכיסאות הפכו לנפוצים? על כל זה ננסה לענות בשורות הבאות.

כסא מהאגדות

ישנה אגדה מעניינית על מלך בשם גילגמש. גילגמש המלך ראה את בני עמו עומדים במשך היום ללא מנוחה עד אשר הגיע הלילה. אז היו שוכבים במיטתם. גילגמש ריחם עליהם והבטיח להם למצוא פתרון. הוא טיפס על הר גבוה, שם הוא הצליח לדבר עם מלך האלים, והוא גילה לו את הכיסא. כך יצר גילגמש את המכשיר שנקרא כיסא ובאה המנוחה והרווחה לבני עמו הסובלים. אך כל זה אגדה. וכמו אגדה היא לרוב אגדה אורבנית.

הכיסא בתנ"ך

הכיסא הראשון כבר מוזכר בתנ"ך בספר שופטים: "ואהוד בא אליו והוא יושב בעלית המקרה אשר לו לבדו ויאמר אהוד דבר אלהים לי אליך ויקם מעל הכסא" (שופטים ג, כ).
לפני כן כבר מוזכר כס פרעה "מבכור פרעה היושב על כסאו"… ושם הכוונה לכס מלכות.

הכיסא האירופאי

ישיבה על הרצפה הייתה מקובלת באירופה בשנות העשרים של המאה הקודמת. גם היום רואים אנשים יושבים על הרצפה בנסיבות מסוימות, כשהם מחפשים נוחות שהם לא מוצאים. ישנן מסעדות שבהן יושבים על הרצפה, וגם אצל הבדואים האוהל חף מכיסאות. 

בעולם היהודי, יש זמנים שיושבים על הרצפה כמו בזמן תיקון חצות, בתשעה באב או חס וחלילה בזמן שבעה על קרוב משפחה. 

הכיסא העתיק בעולם:

ההיסטוריה מספרת לנו שעוד במצרים העתיקה, כשלושת אלפים שנים לפני הספירה, בני המעמד הגבוה ישבו על כיסאות. הכיסאות מן העבר מזכירים את הכיסאות בני ימינו. הם היו מגולפים מעץ ומשנהב ומכוסים בבד או בעור חיה. הסימוכין לכך נמצאו כשמצאו כיסאות בתוך הקברים ובמציאת עתיקות המיוחסים לשנות מצרים העתיקה 

ההבדל בין הכיסאות של פעם להיום

מושב הכיסא היה בגובה של עשרים וחמישה סנטימטרים מהרצפה. זאת לעומת הכיסאות שלנו הבנויים לגובה של ארבעים וחמשה סנטימטרים מהרצפה למושב. פשוטי העם ישבו על אבנים וענפים. בהמשך השנים רק בעל הבית היה יושב על כיסא ובני משפחתו ישבו על הרצפה. 

במאה ה- 15 , בתקופת הרנסנס, הכיסא הפך לפריט ריהוט סטנדרטי שיש בכל בית, ומעמד הכיסא החל להשתנות. אנשים פתחו חנויות לממכר כיסאות והתפתחו עיצובים שונים של כיסאות.

בשנות ה-1800 כבר ברוב הבתים  באמריקה היו כיסאות במספר שהספיק לכל בן משפחה.

סוגי כיסאות

במהלך ההיסטוריה התפתחו כיסאות לסוגים שונים מחומרי גלם שונים:
בהתחלה היו כל הכסאות מיוצרים מברזל, עץ וכס מלכות מזהב נחושת וכסף. במאה ה- 20 החלו לייצר כיסאות מפלסטיק.

כיסאות בר

הרעיון של כיסא הבר, שהוא גבוה ויש לו תמיכה לרגליים, הוא נועד במקור לשולחנות ברים גבוהים. אך היום תוכלו למצוא כיסאות בר בכל בית מודרני ובמגוון חומרי גלם כמו עץ, מתכת, פלסטיק ועוד…  עם משענת לגב וכאלו בלי. כיסאות בבר מעץ נמצאים בצמוד לאי במטבח, דבר שנותן תחושה של קלילות המזכירה את הבר האהוב עליכם. ב'עיצוב הכסא והבר' תמצאו מגוון ענק של כיסאות בר מודרניים ואיכותיים. 

כיסא משרדי על גלגלים: 

אין לנו ידיעה מי המציא את כיסא הגלגלים המשרדי, אך ככל הידוע לנו, הראשון שחיבר גלגלים לכיסאו במשרד היה חוקר הטבע צ'ארלס דרווין. הוא חיבר גלגלים לכיסא בחדר העבודה שלו כדי שלא יבזבז זמן ויוכל להגיע לדגימות שלו במהירות רבה יותר.

רוצה לשאול אותנו משהו על זה? יש נושא שאתם רוצים שנכתוב עליו?