fbpx

furniture guide

המדריך לעיצוב מטבח כשר

איך מעצבים מטבח כשר? מטבח פסח, כן או לא? מדריך כהלכה.

אם חשבתם שלעצב מטבח זה סיפור קשה, תחשבו על עיצוב מטבח כשר… במטבח כשר דרוש תכנון מיוחד ושונה, ובעצם כפול ממטבח רגיל. לדוגמה, הפרדה בין אזור בשרי לאזור חלבי, מקומות אחסון רבים ועוד… "עיצוב הכסא והבר" מגיש לכם מספר עצות ששווה לכם לקרוא לפני שאתם ניגשים לתכנן מטבח כשר.

פתרונות אחסון:

כל חלל מטבח מתוכנן שונה מחברו, אך לכולם יש דבר במשותף – הצורך באחסון. מי מאתנו לא יודע שמטבח כשר דורש המון מקומות אחסון עבור כלי חג ושבת, סטים חלביים ובשריים. וכלי פסח שזה עוד נושא בפני עצמו. לכן, כמעט בכל מטבח כשר אתם תראו ארונות אחסון עליונים המגיעים עד התקרה כדי לנצל כל מטר פנוי. חשוב לשים לב למקם את הכלים הפחות שימושיים בארונות העליונים. ודאו שהארונות בעומק מקסימלי שיאפשר לאחסן בתוכם סירים גדולים.

הפרדה בין בשרי לחלבי:

במטבח כשר חשוב מאוד לנצל את חלל המטבח בצורה האידיאלית. מכיוון שעל פי ההלכה אסור לערב בשרי וחלבי, המטבח דורש תכנון כפול. שני כיורים, שני משטחי שיש ושני תנורים. במטבח גדול התכנון קל יותר.
השאלה האם אפשר להכניס את כל הטוב הזה למטבח בגודל סטנדרטי או קטן? בתכנון נכון ומדויק אפשר לספק פתרונות טובים שיתנו מענה מצוין למטבח כשר.

איך יוצרים הפרדה במטבח קטן באופן אידיאלי?

יצירת שני כיורים ושני משטחי שיש. הרבה מעצבים מגדילים במעט את הכיור ומחלקים אותו לבשרי וחלבי. אתם צריך לוודא שהכיור מספיק גדול להכיל סירים גדולים.
לגבי התנור, אפשר לשים תנור אחד שהוא לצורך הדוגמה ישמש לאוכל בשרי, וטוסטר אובן לחלבי שאפשר לאחסן אותו בארון. אופציה נוספת היא להתפשר ולרכוש תנור גדול המחולק לשני תאים נפרדים. כך יהיה לכם תנור בשרי וגם חלבי.

אי במטבח:

לכתחילה ראוי לייחד משטחי עבודה נפרדים לבשרי וחלבי, לכן אם יש לכם אי במטבח אתם יכולים להחליט שהוא יהיה מיועד למאכלים בשריים והשיש יהיה חלבי או להיפך. נצלו את המקום מתחת לאי לאחסון כלי מטבח גדולים כמו קערות, מיקסר, טוסטר אובן ועוד.
כאשר יש לכם אי במטבח תוכלו לחבר שולחן בר עם כסאות לאי וכך ליצור דלפק ולחסוך פינת אוכל נפרדת במטבח.

אל תשכחו בצד את פלטת השבת…

אם יש לכם מטבח קטן ושיש בהתאם, בדקו שלכל הפחות יש מקום להניח פלטת שבת, שלא תמצאו את עצמכם בשבת חותכים סלט על השולחן בסלון.
אם יש לכם מטבח גדול, מקמו את הפלטה במקומות שלא קרובים מדי לארונות.
צריך לקחת בחשבון את אחסון הפלטה ואת מחם השבת במשך השבוע ולהקצות להם מקום.

מיקרוגל

הרבה אנשים משתמשים במיקרוגל, מכיוון שבמטבח כשר עושים שימוש במיקרוגל אחד לחלבי ובמיקרוגל שני לבשרי. צריך לתת את הדעת לאחסון כפול של המיקרוגל לבשרי ולחלבי.
אם בכל זאת אין לכם מקום לשני מיקרוגלים, ניתן להשתמש במיקרוגל הן לחלבי והן לבשרי, רק צריך לבודד את המאכל המתחמם על-ידי שימוש בקופסת פלסטיק סגורה.

מקרר כשר

כל מטבח כשר חייב מקרר כשר:
למה? הנה לכם האתגרים של שומרי הכשרות בפתיחת המקרר בשבת: 

  • בכל מקרר מותקנת נורה שפועלת בעת פתיחת המקרר.
  • במקררים יש תרמוסטט המיועד לשמור על רמת הקור במקרר. כשהטמפרטורה גבוהה המדחס עובד עד שהוא מגיע לטמפרטורה הנכונה. כשפותחים את המקרר נכנס חום מבחוץ וכך המדחס נכנס לפעולה. 

הפתרון לכך הוא מקרר שבלחיצת כפתור נכנס למצב שבת. המתג מנתק את הנורה וכך המדחס פועל בזמנים קצובים.

ניקיון המטבח

הניקיון חשוב בכל מטבח שהוא ברחבי העולם, אך במטבח כשר זה אקסטרה חשוב שלא יתערבבו הבשרי והחלבי. לכן, חשוב לשים לב שהשיש ואי העבודה מתנקים בקלות.

מטבח פסח

אני זוכר שאצל הורי, בכל ערב פסח התנהל דיון מתי מורידים את הכלים של פסח מהבוידם, ואיכשהו, תמיד כשהיו מורידים את הכלים, כלי אחד היה נשבר או נעלם. היום נגמר הסיפור של הבוידם. ברגע שיש לכם מטבח פסח, זה חוסך לכם זמן והמון כאב ראש. אתם יכולים לבשל מאכלי חמץ ממש עד הרגע האחרון.
אם יש לכם מטבח גדול, אפשר לתכנן מטבח פסח שלם הכולל משטחי שיש וגז. אם המטבח שלכם קטן, תקצו שניים או שלושה ארונות לאחסון כלי הפסח. חשוב שיהיו עמוקים.
אגב, מטבח פסח זה בונוס, אבל אם אין מקום, בפירוש ניתן לוותר עליו. בכל זאת מדובר על שבוע בשנה.

בסוף בסוף אל תוותרו על העיצוב

הרבה חושבים שמכיוון שמטבח כשר צריך להיות פונקציונאלי מאוד ודורש יותר פרקטיות, אפשר להתפשר על העיצוב. מעצב פנים טוב יודע לשלב בין השניים. 

ב"עיצוב הכסא והבר" תקבלו מגוון פתרונות למטבחים קטנים וגדולים. אתם מוזמנים לגשת לחנות שלנו בראשון לציון, ולהיעזר באנשי המקצוע שלנו, שיעזרו לכם בתכנון מטבח איכותי וטוב, ובמחירים ללא תחרות. 

 

 

רוצה לשאול אותנו משהו על זה? יש נושא שאתם רוצים שנכתוב עליו?